EXPERIÊNCIA DO ENSINO DE BIOLOGIA PELA EXPERIMENTAÇÃO EM UMA ESCOLA ESTADUAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36977/ercct.v20i2.216

Abstract

The present work is an account of teaching experience of a biology teacher,
carried out in a state school of professional education of a municipality in the
northern region of the state of Ceará, with students of first year of integrated
high school. We attempted to approach the teaching-learning process with the
experimentation in the biology laboratory of the school. In this work, the
application of experimental activities as a form of didactic resource during the
academic year of 2018 is approached. For this report, a logbook was used
throughout the year. Some 82 hours of practical methods of teaching on the origin
of life, cell biochemistry, cytology and energetic metabolism were carried out for
a total of 160 students, in order to innovate and awaken students' interest,
sedimenting the learning of concepts in the first year. It is emphasized that
teaching through experimentation arouses students' interest and develops skills
related to biological knowledge.

Author Biography

Antônio Francisco de Sousa, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Biólogo e Enfermeiro pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. Mestre em Biotecnologia pela Universidade Federal do Ceará.

References

BRASIL. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

COSTA, E.S.; SAMPAIO, I.C.G. Utilização dos recursos didáticos no ensino de ciências e biologia na rede pública da zona urbana de Humaitá/AM. RECH- Revista Ensino de Ciências e Humanidades – Cidadania, Diversidade e Bem Estar, v.2, n.2, p.153-162, 2018.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes, 1980.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2016.

LIMA, D. B.; GARCIA, R. N. Uma investigação sobre a importância das aulas práticas de Biologia no Ensino Médio. Cadernos de Aplicação, v. 24, n. 1, p. 201-224, 2011.

SILVA, G.F. et al. Percepção da escola sobre a importância das aulas práticas no processo ensino-aprendizagem de Biologia: um estudo de caso nas escolas de ensino médio da cidade de Bom Jesus – Piauí. Diálogos e Contrapontos: estudos interdisciplinares, v. 1, n. 2, p. 31-53, 2017.

SILVA, R.F. et al. A concepção dos alunos do ensino médio sobre a importância das aulas práticas de Biologia. Diversitas Journal, v. 3, n. 3, p.564-568, 2018.

Published

2020-01-16

Issue

Section

Ciências da Educação