AS CONTRIBUIÇÕES DA GESTÃO ESCOLAR: LIDERANÇA DEMOCRÁTICA E SEUS DESAFIOS PARA UM ENSINO DE QUALIDADE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36977/ercct.v20i2.238

Abstract

This research arose from the need to analyze the contributions of school management as a facilitator of teaching processes. And how to contribute significantly to the learning process. For this, the general objective of the article is to understand the challenges of Educational Management, the limitations of the autocratic management model and the changes from the centralized model to the construction of a Democratic Management. The research will be carried out with some pedagogical coordinators of the municipal network. The universe of research is represented by all the active coordinators. The subjects surveyed are represented by nine coordinators of the Infant to medium. A questionnaire was carried out with these coordinators open and closed questions. At first it is reported a bit about professional identity, knowledge building and training. Some questions were asked about performance and professional preparation, career choice, expectations and frustrations challenges and management models. The importance of training courses in people management for effective leadership. Although the experience is a relevant factor also for the acquisition of knowledge concerning the profession. In relation to the level of conflict management, we observed that the years of profession are relevant to the greater aptitude of conflict management.

Author Biography

Maria Socorro de Sousa, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Pedagoga. Graduanda de Matemática pela Universidade Estadual vale do Acaraú (UVA). Especialista em gestão de pessoas. Pós graduanda em lúdico e psicomotricidade na educação infantil. Docente da educação infantil no município de Sobral. Sobral, Ceará, Brasil.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Ed.7. Brasília. 2012.

BRASIL. Conselhos Escolares: uma estratégia de gestão democrática da educação pública. 2004.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. 2001. Acessado em: 27/07/2010. Disponível em http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/pne.pdf.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Biblioteca Universitária. Guia de normalização de trabalhos acadêmicos da Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Professora Sim, Tia Não – Cartas a quem ousa ensinar, 4 a ed. São Paulo: Olho d’Água, 1997.

GERHARDT, Tatiana Engel. Silveira , Denise Tolfo. Método de pesquisa. ED. da UFRGS. 2° edição. Porto Alegre. 2009.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M de A. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2010

LIBÂNIO, J. C. Organização da gestão da escola: teoria e prática. 5.ed. Revista e ampliada. Goiânia: MF livros, 2008

LIBÂNEO, José Carlos. O sistema de organização e gestão da escola In: LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola - teoria e prática. São Paulo, Heccus, 2013.

LIMA, L. Organização Escolar e democracia radical: Paulo Freire e a governação democrática da escola pública. São Paulo: Cortez, 2000.

LIRA, D. SPONCHIADO, D. A. M.A formação pedagógica do profissional docente no ensino superior:desafios e possibilidades. Disponível em: <http://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/136_297.pdf.>. Acesso em 27out 2018.

LIRA, D. SPONCHIADO, D. A. M.A formação pedagógica do profissional docente no ensino superior: desafios e possibilidades. Disponível em: <http://www.uricer.edu.br/site/pdfs/perspectiva/136_297.pdf.>. Acesso em 27out 2018.

LUCK, Heloísa.Dimensões de gestão escolar e suas competências. Heloísa Lück. – Curitiba: Editora Positivo, 2009.

LUCK, Heloisa. Dimensões da Gestão Escolar e suas Competências. Ed. Positivo. Curitiba, 2008.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paula: Cortez, 2017.

PILETTI, N. Estrutura e funcionamento do ensino fundamental. Estrutura e funcionamento do ensino fundamental. Estrutura e funcionamento do ensino fundamental. São Paulo: Ática, 1998.

PINTO. S. R.R. Dimensões funcionais da gestão de pessoas. 9ª ed. Rio de Janeiro; Editora FGV, 2007.

RIBEIRO, J. Q. Introdução à administração escolar. In: TEIXEIRA, A. S. et al. Administração escolar. Salvador: Anpae, 1968

SILVEIRA, Denise Tolfo. CÓRDORA, Fernanda Peixoto. Pesquisa Cientifica. Org.

SAVIANI, Demerval. Os Saberes Implicados na Formação do Educador. Trabalho apresentado no IV Congresso Estadual Paulista sobre Formação de Educadores. Águas de São Pedro – SP, 1996.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. Rio de Janeiro: Vozes, 2 ed. 2002.

Published

2020-01-08

Issue

Section

Ciências Humanas