INTEGRATION TEACHING-SERVICE-COMUNITY: EVIDENC OF SCIENTIFIC PRODUCTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36977/ercct.v21i1.329

Abstract

The study aims to analyze the scientific production on the teaching-service-community integration and its repercussions for health education. It is an integrative literature review. The search for studies was carried out in the databases of Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS), Scientific Electronic Library Online (SciELO) and in the portal of the Virtual Health Library (VHL), with publications in the period of 2015 to 2019. The final sample found 29 scientific productions, mostly published between the years of 2018 and 2019 (76%). Such publications, in their methodological nature, varied about the type of research and all studies are of a qualitative or mixed approach, with no quantitative studies found. The scientific productions demonstrate how potentialities of teaching-service-community integration: the gains of the community for receiving comprehensive and differentiated attention, for the professionals for being able to update their theoretical and practical work and, especially for the students when conceiving a more contextualized training, from the construction of knowledge based on local needs, with a focus on shared learning and collaborative practice.

Author Biographies

Jamile Maria Sampaio Tabosa, Universidade Federal do Ceará

Acadêmica do Curso de Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC), Campus de Sobral. Monitora do PET-Saúde Interprofissionalidade Sobral

Ana Auriane Marques Xavier, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Acadêmica do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Monitora do PET-Saúde Interprofissionalidade Sobral.

Karina Oliveira de Mesquita, Escola de Saúde Pública Visconde de Saboia

Docente da Escola de Saúde Pública Visconde de Saboia. Preceptora do PET-Saúde Interprofissionalidade

Camilla Araújo Lopes Vieira, Universidade Federal do Ceará

Docente do Curso de Psicologia da UFC. Tutora do PET-Saúde Interprofissionalidade Sobral. Doutora em Saúde Coletiva. Pós doutora em Psicanálise.

Jacques Antonio  Cavalcante Maciel, Universidade Federal do Ceará

Docente do Curso de Odontologia da UFC. Tutor do PET-Saúde Interprofissionalidade Sobral. Doutor em Odontologia. Universidade Federal do Ceará, Campus de Sobral

Maria Socorro  de Araújo Dias, Universidade Estadual Vale do Acaraú

Docente do Curso de Enfermagem da Universidade Estadual Vale do Acaraú. Coordenadora do PET-Saúde Interprofissionalidade Sobral. Doutora em Enfermagem. Pós doutora em Cuidados Clínicos em Enfermagem e Saúde. Universidade Estadual Vale do Acaraú.

Published

2020-06-27

Issue

Section

Ciências da Educação